Standardy Ochrony Małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Balansmed Spółka Jawna z siedzibą w Olsztynie

Na podstawie art. 22b ustawy z dnia 13.05.2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560) wprowadza się ,,Standardy Ochrony Małoletnich’’ w podmiocie leczniczym Balansmed Spółka Jawna z siedzibą w Olsztynie o następującej treści:

Rozdział I
Zakres i cel regulacji

  1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich (dalej jako ,,Standardy’’) określają w szczególności:
    1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi pacjentami a personelem Spółki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
    2. Zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
    3. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego lub innych instytucji;
    4. Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów;
    5. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu jednostki do stosowania standardów, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
    6. Zasady i sposób udostępniania małoletnim oraz ich rodzicom, opiekunom prawnym lub faktycznym Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
    7. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletnieniu i udzielenie mu wsparcia;
    8. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
    9. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
    10. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
    11. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
    12. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
  2. Celem wprowadzenia standardów ochrony małoletnich jest:
    1. Ochrona małoletnich przed krzywdzeniem, zapewnienie im bezpieczeństwa i dobrostanu, stworzenie środowiska, które promuje zdrowie i rozwój dzieci oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia przypadków krzywdzenia czy przemocy wobec nich;
    2. zapewnienie ochrony fizycznej i psychicznej małoletnich, w tym zapobiegania wszelkim formom krzywdzenia i nadużyć wobec nich, zarówno przez personel medyczny, jak i inne osoby związane z podmiotem leczniczym;
    3. wczesne wykrywanie i interwencję w przypadku podejrzeń krzywdzenia oraz określenie procedury postępowania w przypadku podejrzenia lub posiadania wiedzy o krzywdzeniu małoleniego,
    4. edukację personelu, zapewnienie odpowiedniej wiedzy i szkoleń dla personelu medycznego dotyczących rozpoznawania, raportowania i postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci, aby był on świadomy swoich obowiązków i umiał właściwie zareagować w sytuacjach potencjalnego zagrożenia;
    5. określenie zasad zawiadamiania określonych organów i instytucji, w celu skutecznego wsparcia dzieci i ich rodzin oraz zapewnienia dalszej opieki i interwencji, jeśli jest to konieczne.
  3. Niniejsze Standardy zostały sporządzone z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także mając na względzie konieczność zrozumienia ich treści przez osoby małoletnie.

Rozdział II
Terminologia

Wprowadza się następującą definicję pojęć użytych w treści Standardów:

  1. Spółka/ jednostka – podmiot leczniczy Balansmed Spółka Jawna z siedzibą w Olsztynie, ul. Kościuszki 92/14U, 10-555 Olsztyn,
  2. Małoletni/ małoletni pacjent/ dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia,
  3. Kierownik jednostki – kierownik podmiotu leczniczego Balansmed Spółka Jawna w Olsztynie – wspólnicy Spółki uprawnieni do reprezentacji i prowadzenia jej spraw,
  4. Pracownicy/Personel – pracownicy Spółki niezależnie od podstawy zatrudnienia, w tym osoby wykonujące zlecenie/ świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne, a także osoby którymi zleceniobiorcy/usługobiorcy posługują się przy realizacji umów zawartych z jednostką, wolontariusze, rezydenci, studenci, stażyści, praktykanci lub inne osoby, która z racji pełnionej funkcji lub wykonywanych zadań w Spółce mają nawet potencjalny kontakt z dziećmi,
  5. Krzywdzenie dziecka – działanie lub zaniechanie, które może przybrać formę popełnienia czynu zabronionego na szkodę małoletniego, stosowanie wobec niego przemocy, zagrożenie dobra dziecka, w tym zaniedbanie jego potrzeb życiowych,
  6. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic, opiekun prawny oraz inne osoby, którym sąd powierzył powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem,
  7. Zgoda opiekuna dziecka – zgoda co najmniej jednego z przedstawicieli ustawowych dziecka (rodzica, opiekuna prawnego). W przypadku braku zgody pomiędzy opiekunami dziecka należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny,
  8. Dane osobowe – to każda informacja umożliwiająca identyfikację małoletniego,
  9. RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.).

Rozdział III
Wdrożenie Standardów i nadzór nad ich realizacją

  1. Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona zapoznaje Personel z treścią Standardów niezwłocznie po ich ustaleniu.
  2. Każda z osób wchodzących w skład Personelu zobowiązana jest do zapoznania się z treścią Standardów ochrony małoletnich oraz potwierdzenia tego faktu poprzez złożenie stosownego oświadczenia według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu. Oświadczenia zostają włączone do akt osobowych pracownika, a w przypadku ich braku dołączone do umowy cywilnoprawnej.
  3. Personel zobowiązany jest do stosowania procedur określonych niniejszym dokumentem oraz ponosi odpowiedzialność za ich realizację.
  4. Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona nadzoruje i monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenia, dokonuje przeglądu oraz aktualizacji procedur.
  5. Kierownik jednostki prowadzi rejestr zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dziecka, zawierający co najmniej liczbę poszczególnych przypadków krzywdzenia, ze wskazaniem podmiotu zgłaszającego, osoby podjerzanej o krzywdzenie (rodzic/opiekun prawny, członek personelu) oraz rodzaju podjętej interwencji (zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację rodziny, wszczęcie procedury Niebieskiej Karty) oraz daty interwencji.
  6. Kierownik może sprawdzać znajomość Standardów wśród Personelu oraz organizować szkolenia z tego zakresu.
  7. Personel ma obowiązek uczestniczyć w organizowanych szkoleniach dotyczących ochrony małoletnich, w tym w zakresie identyfikacji oznak nadużyć i przemocy wobec dzieci oraz sposobów reagowania na sytuacje szczególne.

Rozdział IV
Procedura weryfikacji i rekrutacji personelu Spółki

  1. Do wykonywania obowiązków zawodowych w Spółce, w tym w szczególności w zakresie kontaktów z małoletnimi, dopuszczeni są wyłącznie Pracownicy, których dane nie zostały ujawnione w Rejestrze Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym oraz niekarane za przestępstwa określone w rozdziałach XIX, XXV oraz art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz przepisach ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające im przestępstwa przewidziane w przepisach prawa obcego.
  2. Kierownik lub osoba przez niego upoważniona dokonuje weryfikacji osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub przed dopuszczeniem do jakiejkolwiek działalności związanej z leczeniem dziecka, świadczeniem porad psychologicznych oraz opieką nad dzieckiem, w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Potwierdzenie weryfikacji w formie wydruku musi zostać dołączone do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do ww. działalności.
  3. Osoba wskazana w ust. 2, z którą ma zostać zawarta umowa związana z leczeniem małoletnich, świadczeniem porad psychologicznych oraz opieką nad dzieckiem, zobowiązana jest do dostarczenia do Kierownika jednostki zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach państwa obcnego.
  4. W przypadku osoby wskazanej w ust. 2 posiadającej obywatelstwo inne niż polskie wymagane jest także przedstawienie informacji z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. Jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
  5. Osoba, o której mowa w ust. 2, przedkłada także oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa oraz jednocześnie informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. Jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa. Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia Wzór niniejszego oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów ochrony małoletnich.
  6. W przypadku gdy prawo państwa, z którego mają być przedłożone powyższe informacje nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba wskazana w ust. 2 przedkłada oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych lub z opieką nad małoletnimi. Oświadczenia składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Wzór oświadczeń stanowi załącznik nr 3 do Standardów.
  7. Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona zobowiązana jest do pozyskiwania informacji i oświadczeń wskazanych w ust. 3-6. Niniejsze dokumenty dołączane są do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.

Rozdział V
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem jednostki, zachowania niedozwolone wobec małoletnich

§ 1
Relacje pomiędzy personelem a małoletnimi pacjetami

  1. Personel zobowiązany jest do przestrzegania przepisów prawa, w szczególności praw pacjenta, a także obowiązujących w jednostce wewnętrznych regulacji.
  2. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka, troski o jego bezpieczeństwo i w jego najlepszym interesie.
  3. W każdej interakcji z małoletnim pacjentem personel bierze pod uwagę jego wiek, sytuację medyczną, możliwości poznawcze i jego indywidualne potrzeby.
  4. Personel przykłada szczególną wagę do zapewnienia małoletnim z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poczucia bezpieczeństwa oraz realizacji ich wszelkich potrzeb.
  5. Personel buduje relacje z małoletnimi z poszanowaniem ich praw oraz dóbr osobistych, w tym prawa pacjenta oraz prawa do intymności i prywatności.
  6. W kontakcie z małoletnim pacjentem oraz jego opiekunami personel ma obowiązek zachować życzliwość, empatię, szacunek oraz postawę nieoceniającą.
  7. Personel jednostki ma obowiązek zapewnić małoletniemu bezpieczeństwo fizyczne oraz psychiczne.
  8. Personel zobowiązany jest zachowania powszechnie akceptowalnych społecznie granic i poszanowania praw małoletniego.
  9. Personel zobowiązany jest do zapewnienia równego traktowania małoletnich bez względu na pochodzenie, płeć, rasę, wyznanie, orientację seksualną.
  10. Personel zobowiązany jest do prowadzenia otwartej i jasnej komunikacji z małoletnim, jak również z ich rodzicami lub opiekunami, chyba że jest to sprzeczne z interesem małoletniego.
  11. Personel zobowiązany jest do dostosowania sposobu komunikacji i podejścia do wieku, rozwoju i potrzeb małoletnich.
  12. Personel zobowiązany jest do zapewnienia małoletnim wsparcia psychologicznego oraz emocjonalnego w swoim zakresie, a w razie potrzeby skierowania do specjalistycznej pomocy.
  13. Personel zobowiązany jest do zachowania wysokich standardów profesjonalizmu, w tym etyki zawodowej w każdej interakcji z małoletnimi.
  14. Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego małoletniemu oraz w trakcie jego udzielania Pracownik zobowiązany jest:
    1. udzielać małoletniemu w sposób przystępny i zrozumiały niezbędnych informacji o przebiegu udzielanych mu świadczeń medycznych w sposób dostosowany do jego wieku i percepcji;
    2. zapewnić udzielanie świadczenia zdrowotnego w warunkach zapewniających poszanowanie intymności małoletniego;
    3. upewnić się, czy małoletni wie, że może zawsze zadawać pytania członkom personelu;
    4. zapewnić obecność rodzica, opiekuna prawnego lub opiekuna faktycznego oraz udzielanie im niezbędnych informacji dotyczących stanu zdrowia małoletniego;
    5. reagować na wszelkie przejawy agresji fizycznej lub werbalnej wobec małoletniego, w tym również ze strony rodziców, opiekunów prawnych lub opiekunów faktycznych;
    6. odmówić lub zaprzestać udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku, gdy z okoliczności, w tym zachowania małoletniego lub osób mu towarzyszących, wynika, że udzielenie świadczenia może wywołać lub zwiększyć krzywdę małoletniego, a względy zdrowotne się temu nie sprzeciwiają.
  15. Personel jednostki ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych małoletnich pacjentów oraz zabezpieczenia ich w szczególności przed nieuprawnionych dostępem, ujawnieniem, udostępnieniem lub przekazaniem osobom do tego nieuprawnionym.

§ 2
Katalog zachowań niedozwolonych w kontakcie Personelu z małoletnimi pacjentami

  1. Zakazane jest naruszanie integralności cielesnej małoletniego w sposób i w zakresie nieuzasadnionym celem świadczenia zdrowotnego.
  2. Zakazane jest wprowadzanie małoletniego pacjenta w błąd co do zakresu, celu i następstw udzielanych świadczeń zdrowotnych.
  3. Bezwzględnie zabroniona jest przemoc fizyczna. Należy unikać stosowania siły i przymusu wobec małoletnich, chyba że jest to konieczne w celu ratowania życia lub zapewnienia opieki medycznej.
  4. Bezwzględnie zabroniona jest przemoc emocjonalna, w tym wszelkie formy przemocy słownej, wyśmiewanie, upokarzanie, zastraszanie, zawstydzanie lub lekceważenie.
  5. Bezwzględnie zabronione jest zachowywanie się wobec małoletnich w sposób dwuznaczny lub niestosowny oraz używanie wulgaryzmów.
  6. Zakazane jest ignorowanie sygnałów ostrzegawczych dotyczących przemocy, symptomów krzywdy, nadużyć lub innych form złego traktowania małoletnich.

Rozdział VI
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

§ 1
Zasady ogólne

  1. Personel jednostki zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
  2. Krzywdzeniem małoletniego są wszelkie przejawy przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej wobec małoletniego, niezależnie od miejsca popełnienia, czasu trwania, intencji sprawcy, a także skutków i rozmiarów krzywdy wyrządzonej małoletniemu. Krzywda dziecka może przybierać różne formy:
    1. naruszenie integralności cielesnej małoletniego, w tym uszkodzenie ciała, naruszenie czynności narządu ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia;
    2. poniżanie, upokarzanie lub ośmieszanie małoletniego;
    3. groźby kierowane wobec małoletniego;
    4. uniemożliwianie lub utrudnianie zaspokajania przez małoletniego podstawowych potrzeb życiowych (np. wyżywienie, ubranie, schronienie, edukacja);
    5. dyskryminowanie małoletniego z jakichkolwiek przyczyn.
  3. Każda osoba będąca członkiem Personelu jednostki jest zobowiązana i uprawniona do reagowania w przypadku podejrzenia, że małoletniemu pacjentowi dzieje się krzywda.
  4. W przypadku wystąpienia uzasadnionego podejrzenia wystąpienia zdarzenia polegającego na krzywdzeniu małoletniego lub posiadania informacji o jego wystąpieniu, personel zobowiązany jest do podjęcia odpowiedniego, adekwatnego działania.
  5. Zródłem krzywdy dziecka może być zachowanie osoby bedącej członkiem Personelu, zachowanie rodzica, opiekuna prawnego dziecka, innej osoby bliskiej, a także innych małoletnich.
  6. Naruszenie przez Personel obowiązków reagowania na krzywdę małoletnich może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie może prowadzić do rozwiązania umowy zawartej z osobą dopuszczającą się naruszeń.
  7. Członkowie Personelu, którzy w związku z wykonywaniem służbowych obowiązków, powzięli informację o krzywdzeniu dziecka lub inne informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania ich w poufności, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym podmiotom lub instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

§ 2
Procedura interwencyjna

  1. W sytuacji podejrzenia przez członka Personelu krzywdzenia małoletniego lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego ma on obowiązek:
    1. niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie Kierownika jednostki w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poufność danych,
    2. zapewnić małoletniemu poczucie bezpieczeństwa,
    3. udzielić małoletniemu odpowiedniego wsparcia,
    4. niezwłocznie zapewnić małoletniemu pomoc medyczną w stanach zagrożenia jego życia lub zdrowia,
    5. przeprowadzenia wstępnego wywiadu z małoletnim oraz jego rodzicami/opiekunami w sposób delikatny i empatyczny,
    6. sporządzenia pisemnej notatki dotyczącej incydentu zawierającej:
      1. imię i nazwisko członka personelu,
      2. imię i nazwisko małoletniego,
      3. imię i nazwisko oraz dane kontaktowe opiekunów prawnych małoletniego lub jego opiekunów faktycznych,
      4. datę stwierdzenia okoliczości wskazanych w ust. 1,
      5. opis stwierdzonych okoliczności,
      6. opis symptomów krzywdy,
      7. opis podjętych czynności,
      8. datę sporządzenia notatki.
  2. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, Kierownik jednostki dokonuje weryfikacji uzyskanych informacji w szczególności poprzez:
    1. rozmowę z członkiem Personelu,
    2. rozmowę z małoletnim – w miarę możliwości oraz z uwzględnieniem wieku i stopnia rozwoju małoletniego,
    3. rozmowę z rodzicami lub opiekunami małoletniego,
    4. weryfikację dokumentacji, w przypadku gdy okoliczności, o których mowa w ust. 1, zostały udokumentowane i znajdują się w dyspozycji Kierownika;
    5. zasięgnięcie, w miarę możliwości, opinii psychologa, prawnika lub innych ekspertów – pod warunkiem zapewnienia poufności danych małoletniego.
  3. Po dokonanej weryfikacji Kierownik podejmuje decyzję o ewentualnym zainicjowaniu postepowania (postępowań) formalnoprawnego, w szczególności złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa lub zawiadomienia właściwego sądu opiekuńczego.
  4. W przypadku podejrzenia, że osobą odpowiedzialną za wyrządzenie krzywdy małoletniemu jest członek Personelu, Kierownik niezwłocznie, niezależnie od pozostałych czynności podejmowanych w celu wyjaśnienia okoliczności sprawy, odsuwa niniejszego członka od procesu udzielania świadczeń zdrowotnych małoletniemu i zapewnia, by Pracownik nie pozostawał w kontakcie z małoletnim do czasu wyjaśnienia sprawy. W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym Kierownik wszczyna wewnętrzne postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia podstaw i zakresu ewentualnej odpowiedzialności Pracownika oraz podjęcia dalszych działań prawnych wobec Pracownika, niezależnie od czynności podejmowanych w celu ochrony małoletniego.
  5. Podejmując czynności, o których mowa w niniejszej sekcji, Kierownik zobowiązany jest zapewnić, by postępowanie sprawdzające prowadzone było w sposób nienaruszający prawnie chronionych dóbr małoletniego oraz innych osób, w tym w szczególności z zachowaniem bezpieczeństwa i poufności danych, a także zadbać, by dokonywane czynności w żaden sposób nie naruszały dobrostanu psychicznego małoletniego.
  6. Kierownik jednostki nadzoruje postępowanie interwencyjne przy wsparciu członków Personelu.

§ 3
Zasady postępowania i osoby odpowiedzialne za inicjowanie postępowań prawnych

  1. W przypadku podejrzenia, że okoliczności stwierdzone w trybie określonym w § 2 mogą stanowić przestępstwo na szkodę małoletniego, Kierownik jednostki zawiadamia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa właściwą jednostkę organizacyjną Policji lub prokuratury.
  2. W przypadku podejrzenia, że dobro małoletniego może być zagrożone Kierownik zawiadamia o takiej okoliczności sąd opiekuńczy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania małoletniego.
  3. Kierownik podmiotu leczniczego jest odpowiedzialny za wszczęcie procedury Niebieskiej Karty.

§ 4
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy

  1. W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego, Kierownik jednostki podejmuje działania w celu ustalenia planu wsparcia małoletniego wraz z jego przedstawicielem ustawowym, o ile to nie przedstawiciel dopuszcza się krzywdzenia.
  2. Ustalając plan wsparcia Kierownik powinien uwzględniać przede wszystkim dobro małoletniego oraz uwzględniać jego wolę.
  3. Przy ustalaniu planu wsparcia małoletniego Kierownik może, w miarę możliwości, zasięgać opinii ekspertów, w tym psychiatry, psychologa, radcy prawnego lub adwokata.

Rozdział VII
Przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu, sposób ich dokumentowania oraz zasady przechowywania danych

  1. Zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających małoletniemu przyjmuje pracownik punktu obsługi pacjenta/rejestracji lub pracownik udzielający świadczeń zdrowotnych małoletniemu.
  2. Informacje w przedmiocie ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego przechowywane są w siedzibie Spółki.
  3. W przypadku, gdy zdarzenia lub incydenty zagrażające dobru małoletniego dotyczą udzielanych świadczeń zdrowotnych lub pozostają w związku z ich udzielaniem albo mają istotne znaczenie dla przebiegu procesu diagnostycznego lub leczniczego, pracownik udzielający świadczeń zdrowotnych dokonuje stosownej wzmianki w dokumentacji medycznej małoletniego.
  4. Dokumentacja dotycząca ujawnionych lub zgłoszonych incydentów i zdarzeń zagrażających dobru małoletniego przechowywana jest do czasu zakończenia sprawy.
  5. Dokumentację, o której mowa w ust. 4 należy chronić przed dostępem osób nieuprawnionych.
  6. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 dokumentacja dołączana jest do dokumentacji medycznej i przechowywana przez okres przechowywania dokumentacji medycznej zgodnie z przepisami prawa. Po upływie okresu przechowywania dokumentacja jest niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację osób, których dotyczy.

Rozdział VIII
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

  1. Jednostka nie udostępnia małoletnim pacjentom możliwości korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
  2. Jednostka stosuje zabezpieczenia informatyczne mające na celu uniemożliwienie korzystania przez osoby trzecie z jej wewnętrznej sieci Internet.
  3. Wszelkie przypadki niedozwolonego korzystania przez małoletniego z sieci Internet przy wykorzystaniu sieci teleinformatycznej jednostki, Pracownicy zobowiązani są zgłaszać Kierownikowi.

Rozdział IX
Zasady ochrony wizerunku małoletniego

  1. Wizerunek małoletniego podlega ochronie na gruncie obowiązujących przepisów prawa.
  2. Utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie jednostki i jego upubliczniane jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą przedstawiciela ustawowego małoletniego.
  3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczne wydarzenie, wówczas zgoda, o której mowa w ust. 2 nie jest wymagana.
  4. Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą monitoringu wizyjnego służącego do rejestracji obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu znajdującym się w podmiocie leczniczym nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody przedstawiciela ustawowego małoletniego do utrwalania jego wizerunku. Wykorzystanie utrwalonych w ten sposób materiałów ograniczone jest wyłącznie do pierwotnie określonych dla jego wprowadzenia celów.

Rozdział X
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi,
zachowania niedozwolone

  1. Wszyscy pacjenci powinni traktować małoletnich z szacunkiem i empatią, uwzględniając ich potrzeby i granice oraz wyrażając zrozumienie dla ich sytuacji.
  2. Pacjenci powinni zachowywać się w sposób odpowiedni i przyjazny wobec małoletnich, unikając wszelkich form agresji, dyskryminacji czy nieodpowiednich komentarzy.
  3. Personel jednostki zobowiązany jest do zwracania szczególnej uwagi na nieprawidłowe zachowania małoletnich pacjentów wzajemnie względem siebie oraz do odpowiedniego i adekwatnego reagowania.
  4. Pacjenci powinni dbać o bezpieczeństwo małoletnich, zgłaszając wszelkie sytuacje potencjalnego zagrożenia lub nieprawidłowego zachowania wobec nich.
  5. Pacjenci są w obowiązku zgłaszania podejrzeń o krzywdzeniu małoletnich personelowi, jeśli takie sygnały zostaną zauważone.
  6. Pacjenci powinni respektować prywatność małoletnich, nie ingerując w ich przestrzeń osobistą czy nie zakłócając ich intymności.
  7. Małoletni przebywający w jednostce powinni zachowywać się w sposób kulturalny, zgodnie z zasadami porządkowymi określonymi w jednostce, w tym zgodnie z zasadami współżycia społecznego, a ich opiekunowie powinni w sposób należyty troszczyć się o przestrzeganie ww. zasady przez małoletnich pacjentów.
  8. Do niedozwolonych działań małoletnich przebywających w Jednostce należą w szczególności:
    1. stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej,
    2. nakłanianie do przemocy lub samookaleczenia,
    3. rozpowszechnianie treści niebezpiecznych lub niedozwolonych w tym:
      1. treści obrazujących przemoc, obrażenia fizyczne,
      2. treści nawołujących do samookaleczeń, samobójstw, bądź zachowań szkodliwych dla zdrowia lub życia, czy też zażywania niebezpiecznych substancji,
      3. treści dyskryminujących, zawierających postawy wrogości, nienawiści,
      4. treści pornograficznych,
      5. nakłanianie do popełnienia czynu zabronionego,
      6. nakłanianie do zażycia niebezpiecznych substancji,
      7. stosowanie cyberprzemocy,
      8. uprawnianie mowy nienawiści,
      9. nieuprawnione rozpowszechnianie wizerunku innych pacjentów, członków personelu jednostki lub innych przebywających w nim osób.

Rozdział XI
Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów

  1. Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona co najmniej raz na dwa lata dokonuje przeglądu Standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb jednostki oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy udokumentować.
  2. Wprowadza się ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszego dokumentu. Ankieta jest przeprowadzana wśród Personelu minimum raz na dwa lata.
  3. Kierownik jednostki na podstawie wyniku ankiety, o której mowa w ust. 2 podejmuje decyzje o zasadności wprowadzenia zmian do treści Standardów.
  4. Personel jednostki, małoletni pacjenci, ich przedstawiciele ustawowi lub opiekunowie mogą przekazywać swoje uwagi do treści Standardów oraz ich przestrzegania do Kierownika podmiotu leczniczego.
  5. Znowelizowana treść Standardów podawana jest do wiadomości w trybie w niej określonym.

Rozdział XII
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

  1. Standardy Ochrony Małoletnich zarówno w wersji pełnej, jak i skróconej, są dokumentem jawnym zarówno dla wszystkich członków personelu jednostki, małoletnich pacjentów oraz ich rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych.
  2. Skrócona wersja Standardów jest przygotowana i przeznaczona przede wszystkim dla małoletnich pacjentów i zawiera istotne dla nich, wybrane informacje w formie uproszczonej, których treść stanowi załącznik nr 5 do niniejszego dokumentu.
  3. Standardy w wersji pełnej oraz skróconej udostępnia się na stronie internetowej Spółki pod adresem: balansmed.pl oraz wywiesza w widocznym miejscu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Spółki.

Rozdział XIII
Postanowienia końcowe

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Wszelkie zmiany treści Standardów wymagają zachowania formy pisemnej i wprowadza je Kierownik jednostki.

Wersja dla małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Balansmed Spółka Jawna w Olsztynie
(wersja skrócona) – informacje dla małoletnich pacjentów

Jesteś tu, ponieważ wymagasz/potrzebujesz naszej pomocy. W naszej placówce pracują specjaliści, których misją jest niesienie pomocy również dzieciom.

W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą tylko leczenia. Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz pacjent.

 

  1. Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.
  2. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
  3. Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.
  4. Będziemy Cię traktować z szacunkiem.
  5. Nie będziemy Cię wprowadzać w błąd, że dane badanie/czynność nie boli, jeśli może zaboleć.
  6. Chcemy, żebyś zawsze czuł/czuła, że Twoje zdrowie, potrzeby i uczucia są dla nas ważne. Jeśli chciał/a/byś powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba lub nie podoba w naszym zachowaniu – zrób to, postaramy się wysłuchać Cię z uwagą.
  7. Będziemy starali się badać Cię delikatnie i dać Ci czas na oswojenie się z sytuacją. Czasem może to jednak nie być możliwe, jeżeli będziemy musieli udzielić tej pomocy szybko z uwagi na Twoje zdrowie.
  8. Jeżeli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenia, możesz nas o to poprosić. Nie zawsze będziemy mogli dać Ci tyle czasu, ile potrzebujesz, ale będziemy się starać. Nie będziemy Cię przytulać bez Twojej zgody.
  9. Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.
  10. Twoja mama, tata lub Twój opiekun może być z Tobą w każdym momencie badania lub leczenia.

O czym jeszcze warto wiedzieć:

  • Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć każdemu pracownikowi jednostki i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.
  • Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas pacjenci, które pilnie potrzebują naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.