Standardy Ochrony Małoletnich
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Balansmed Spółka Jawna z siedzibą w Olsztynie
Na podstawie art. 22b ustawy z dnia 13.05.2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560) wprowadza się ,,Standardy Ochrony Małoletnich’’ w podmiocie leczniczym Balansmed Spółka Jawna z siedzibą w Olsztynie o następującej treści:
Rozdział I
Zakres i cel regulacji
- Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich (dalej jako ,,Standardy’’) określają w szczególności:
- Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi pacjentami a personelem Spółki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
- Zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
- Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego lub innych instytucji;
- Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów;
- Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu jednostki do stosowania standardów, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
- Zasady i sposób udostępniania małoletnim oraz ich rodzicom, opiekunom prawnym lub faktycznym Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
- Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletnieniu i udzielenie mu wsparcia;
- Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
- Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
- Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
- Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
- Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
- Celem wprowadzenia standardów ochrony małoletnich jest:
- Ochrona małoletnich przed krzywdzeniem, zapewnienie im bezpieczeństwa i dobrostanu, stworzenie środowiska, które promuje zdrowie i rozwój dzieci oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia przypadków krzywdzenia czy przemocy wobec nich;
- zapewnienie ochrony fizycznej i psychicznej małoletnich, w tym zapobiegania wszelkim formom krzywdzenia i nadużyć wobec nich, zarówno przez personel medyczny, jak i inne osoby związane z podmiotem leczniczym;
- wczesne wykrywanie i interwencję w przypadku podejrzeń krzywdzenia oraz określenie procedury postępowania w przypadku podejrzenia lub posiadania wiedzy o krzywdzeniu małoleniego,
- edukację personelu, zapewnienie odpowiedniej wiedzy i szkoleń dla personelu medycznego dotyczących rozpoznawania, raportowania i postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci, aby był on świadomy swoich obowiązków i umiał właściwie zareagować w sytuacjach potencjalnego zagrożenia;
- określenie zasad zawiadamiania określonych organów i instytucji, w celu skutecznego wsparcia dzieci i ich rodzin oraz zapewnienia dalszej opieki i interwencji, jeśli jest to konieczne.
- Niniejsze Standardy zostały sporządzone z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także mając na względzie konieczność zrozumienia ich treści przez osoby małoletnie.
Rozdział II
Terminologia
Wprowadza się następującą definicję pojęć użytych w treści Standardów:
- Spółka/ jednostka – podmiot leczniczy Balansmed Spółka Jawna z siedzibą w Olsztynie, ul. Kościuszki 92/14U, 10-555 Olsztyn,
- Małoletni/ małoletni pacjent/ dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia,
- Kierownik jednostki – kierownik podmiotu leczniczego Balansmed Spółka Jawna w Olsztynie – wspólnicy Spółki uprawnieni do reprezentacji i prowadzenia jej spraw,
- Pracownicy/Personel – pracownicy Spółki niezależnie od podstawy zatrudnienia, w tym osoby wykonujące zlecenie/ świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne, a także osoby którymi zleceniobiorcy/usługobiorcy posługują się przy realizacji umów zawartych z jednostką, wolontariusze, rezydenci, studenci, stażyści, praktykanci lub inne osoby, która z racji pełnionej funkcji lub wykonywanych zadań w Spółce mają nawet potencjalny kontakt z dziećmi,
- Krzywdzenie dziecka – działanie lub zaniechanie, które może przybrać formę popełnienia czynu zabronionego na szkodę małoletniego, stosowanie wobec niego przemocy, zagrożenie dobra dziecka, w tym zaniedbanie jego potrzeb życiowych,
- Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic, opiekun prawny oraz inne osoby, którym sąd powierzył powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem,
- Zgoda opiekuna dziecka – zgoda co najmniej jednego z przedstawicieli ustawowych dziecka (rodzica, opiekuna prawnego). W przypadku braku zgody pomiędzy opiekunami dziecka należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny,
- Dane osobowe – to każda informacja umożliwiająca identyfikację małoletniego,
- RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.).
Rozdział III
Wdrożenie Standardów i nadzór nad ich realizacją
- Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona zapoznaje Personel z treścią Standardów niezwłocznie po ich ustaleniu.
- Każda z osób wchodzących w skład Personelu zobowiązana jest do zapoznania się z treścią Standardów ochrony małoletnich oraz potwierdzenia tego faktu poprzez złożenie stosownego oświadczenia według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu. Oświadczenia zostają włączone do akt osobowych pracownika, a w przypadku ich braku dołączone do umowy cywilnoprawnej.
- Personel zobowiązany jest do stosowania procedur określonych niniejszym dokumentem oraz ponosi odpowiedzialność za ich realizację.
- Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona nadzoruje i monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenia, dokonuje przeglądu oraz aktualizacji procedur.
- Kierownik jednostki prowadzi rejestr zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dziecka, zawierający co najmniej liczbę poszczególnych przypadków krzywdzenia, ze wskazaniem podmiotu zgłaszającego, osoby podjerzanej o krzywdzenie (rodzic/opiekun prawny, członek personelu) oraz rodzaju podjętej interwencji (zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację rodziny, wszczęcie procedury Niebieskiej Karty) oraz daty interwencji.
- Kierownik może sprawdzać znajomość Standardów wśród Personelu oraz organizować szkolenia z tego zakresu.
- Personel ma obowiązek uczestniczyć w organizowanych szkoleniach dotyczących ochrony małoletnich, w tym w zakresie identyfikacji oznak nadużyć i przemocy wobec dzieci oraz sposobów reagowania na sytuacje szczególne.
Rozdział IV
Procedura weryfikacji i rekrutacji personelu Spółki
- Do wykonywania obowiązków zawodowych w Spółce, w tym w szczególności w zakresie kontaktów z małoletnimi, dopuszczeni są wyłącznie Pracownicy, których dane nie zostały ujawnione w Rejestrze Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym oraz niekarane za przestępstwa określone w rozdziałach XIX, XXV oraz art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz przepisach ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające im przestępstwa przewidziane w przepisach prawa obcego.
- Kierownik lub osoba przez niego upoważniona dokonuje weryfikacji osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub przed dopuszczeniem do jakiejkolwiek działalności związanej z leczeniem dziecka, świadczeniem porad psychologicznych oraz opieką nad dzieckiem, w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Potwierdzenie weryfikacji w formie wydruku musi zostać dołączone do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do ww. działalności.
- Osoba wskazana w ust. 2, z którą ma zostać zawarta umowa związana z leczeniem małoletnich, świadczeniem porad psychologicznych oraz opieką nad dzieckiem, zobowiązana jest do dostarczenia do Kierownika jednostki zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach państwa obcnego.
- W przypadku osoby wskazanej w ust. 2 posiadającej obywatelstwo inne niż polskie wymagane jest także przedstawienie informacji z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. Jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
- Osoba, o której mowa w ust. 2, przedkłada także oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa oraz jednocześnie informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. Jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa. Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia Wzór niniejszego oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów ochrony małoletnich.
- W przypadku gdy prawo państwa, z którego mają być przedłożone powyższe informacje nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba wskazana w ust. 2 przedkłada oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych lub z opieką nad małoletnimi. Oświadczenia składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Wzór oświadczeń stanowi załącznik nr 3 do Standardów.
- Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona zobowiązana jest do pozyskiwania informacji i oświadczeń wskazanych w ust. 3-6. Niniejsze dokumenty dołączane są do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
Rozdział V
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem jednostki, zachowania niedozwolone wobec małoletnich
§ 1
Relacje pomiędzy personelem a małoletnimi pacjetami
- Personel zobowiązany jest do przestrzegania przepisów prawa, w szczególności praw pacjenta, a także obowiązujących w jednostce wewnętrznych regulacji.
- Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka, troski o jego bezpieczeństwo i w jego najlepszym interesie.
- W każdej interakcji z małoletnim pacjentem personel bierze pod uwagę jego wiek, sytuację medyczną, możliwości poznawcze i jego indywidualne potrzeby.
- Personel przykłada szczególną wagę do zapewnienia małoletnim z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poczucia bezpieczeństwa oraz realizacji ich wszelkich potrzeb.
- Personel buduje relacje z małoletnimi z poszanowaniem ich praw oraz dóbr osobistych, w tym prawa pacjenta oraz prawa do intymności i prywatności.
- W kontakcie z małoletnim pacjentem oraz jego opiekunami personel ma obowiązek zachować życzliwość, empatię, szacunek oraz postawę nieoceniającą.
- Personel jednostki ma obowiązek zapewnić małoletniemu bezpieczeństwo fizyczne oraz psychiczne.
- Personel zobowiązany jest zachowania powszechnie akceptowalnych społecznie granic i poszanowania praw małoletniego.
- Personel zobowiązany jest do zapewnienia równego traktowania małoletnich bez względu na pochodzenie, płeć, rasę, wyznanie, orientację seksualną.
- Personel zobowiązany jest do prowadzenia otwartej i jasnej komunikacji z małoletnim, jak również z ich rodzicami lub opiekunami, chyba że jest to sprzeczne z interesem małoletniego.
- Personel zobowiązany jest do dostosowania sposobu komunikacji i podejścia do wieku, rozwoju i potrzeb małoletnich.
- Personel zobowiązany jest do zapewnienia małoletnim wsparcia psychologicznego oraz emocjonalnego w swoim zakresie, a w razie potrzeby skierowania do specjalistycznej pomocy.
- Personel zobowiązany jest do zachowania wysokich standardów profesjonalizmu, w tym etyki zawodowej w każdej interakcji z małoletnimi.
- Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego małoletniemu oraz w trakcie jego udzielania Pracownik zobowiązany jest:
- udzielać małoletniemu w sposób przystępny i zrozumiały niezbędnych informacji o przebiegu udzielanych mu świadczeń medycznych w sposób dostosowany do jego wieku i percepcji;
- zapewnić udzielanie świadczenia zdrowotnego w warunkach zapewniających poszanowanie intymności małoletniego;
- upewnić się, czy małoletni wie, że może zawsze zadawać pytania członkom personelu;
- zapewnić obecność rodzica, opiekuna prawnego lub opiekuna faktycznego oraz udzielanie im niezbędnych informacji dotyczących stanu zdrowia małoletniego;
- reagować na wszelkie przejawy agresji fizycznej lub werbalnej wobec małoletniego, w tym również ze strony rodziców, opiekunów prawnych lub opiekunów faktycznych;
- odmówić lub zaprzestać udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku, gdy z okoliczności, w tym zachowania małoletniego lub osób mu towarzyszących, wynika, że udzielenie świadczenia może wywołać lub zwiększyć krzywdę małoletniego, a względy zdrowotne się temu nie sprzeciwiają.
- Personel jednostki ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych małoletnich pacjentów oraz zabezpieczenia ich w szczególności przed nieuprawnionych dostępem, ujawnieniem, udostępnieniem lub przekazaniem osobom do tego nieuprawnionym.
§ 2
Katalog zachowań niedozwolonych w kontakcie Personelu z małoletnimi pacjentami
- Zakazane jest naruszanie integralności cielesnej małoletniego w sposób i w zakresie nieuzasadnionym celem świadczenia zdrowotnego.
- Zakazane jest wprowadzanie małoletniego pacjenta w błąd co do zakresu, celu i następstw udzielanych świadczeń zdrowotnych.
- Bezwzględnie zabroniona jest przemoc fizyczna. Należy unikać stosowania siły i przymusu wobec małoletnich, chyba że jest to konieczne w celu ratowania życia lub zapewnienia opieki medycznej.
- Bezwzględnie zabroniona jest przemoc emocjonalna, w tym wszelkie formy przemocy słownej, wyśmiewanie, upokarzanie, zastraszanie, zawstydzanie lub lekceważenie.
- Bezwzględnie zabronione jest zachowywanie się wobec małoletnich w sposób dwuznaczny lub niestosowny oraz używanie wulgaryzmów.
- Zakazane jest ignorowanie sygnałów ostrzegawczych dotyczących przemocy, symptomów krzywdy, nadużyć lub innych form złego traktowania małoletnich.
Rozdział VI
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
§ 1
Zasady ogólne
- Personel jednostki zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
- Krzywdzeniem małoletniego są wszelkie przejawy przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej wobec małoletniego, niezależnie od miejsca popełnienia, czasu trwania, intencji sprawcy, a także skutków i rozmiarów krzywdy wyrządzonej małoletniemu. Krzywda dziecka może przybierać różne formy:
- naruszenie integralności cielesnej małoletniego, w tym uszkodzenie ciała, naruszenie czynności narządu ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia;
- poniżanie, upokarzanie lub ośmieszanie małoletniego;
- groźby kierowane wobec małoletniego;
- uniemożliwianie lub utrudnianie zaspokajania przez małoletniego podstawowych potrzeb życiowych (np. wyżywienie, ubranie, schronienie, edukacja);
- dyskryminowanie małoletniego z jakichkolwiek przyczyn.
- Każda osoba będąca członkiem Personelu jednostki jest zobowiązana i uprawniona do reagowania w przypadku podejrzenia, że małoletniemu pacjentowi dzieje się krzywda.
- W przypadku wystąpienia uzasadnionego podejrzenia wystąpienia zdarzenia polegającego na krzywdzeniu małoletniego lub posiadania informacji o jego wystąpieniu, personel zobowiązany jest do podjęcia odpowiedniego, adekwatnego działania.
- Zródłem krzywdy dziecka może być zachowanie osoby bedącej członkiem Personelu, zachowanie rodzica, opiekuna prawnego dziecka, innej osoby bliskiej, a także innych małoletnich.
- Naruszenie przez Personel obowiązków reagowania na krzywdę małoletnich może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie może prowadzić do rozwiązania umowy zawartej z osobą dopuszczającą się naruszeń.
- Członkowie Personelu, którzy w związku z wykonywaniem służbowych obowiązków, powzięli informację o krzywdzeniu dziecka lub inne informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania ich w poufności, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym podmiotom lub instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
§ 2
Procedura interwencyjna
- W sytuacji podejrzenia przez członka Personelu krzywdzenia małoletniego lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego ma on obowiązek:
- niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie Kierownika jednostki w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poufność danych,
- zapewnić małoletniemu poczucie bezpieczeństwa,
- udzielić małoletniemu odpowiedniego wsparcia,
- niezwłocznie zapewnić małoletniemu pomoc medyczną w stanach zagrożenia jego życia lub zdrowia,
- przeprowadzenia wstępnego wywiadu z małoletnim oraz jego rodzicami/opiekunami w sposób delikatny i empatyczny,
- sporządzenia pisemnej notatki dotyczącej incydentu zawierającej:
- imię i nazwisko członka personelu,
- imię i nazwisko małoletniego,
- imię i nazwisko oraz dane kontaktowe opiekunów prawnych małoletniego lub jego opiekunów faktycznych,
- datę stwierdzenia okoliczości wskazanych w ust. 1,
- opis stwierdzonych okoliczności,
- opis symptomów krzywdy,
- opis podjętych czynności,
- datę sporządzenia notatki.
- Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, Kierownik jednostki dokonuje weryfikacji uzyskanych informacji w szczególności poprzez:
- rozmowę z członkiem Personelu,
- rozmowę z małoletnim – w miarę możliwości oraz z uwzględnieniem wieku i stopnia rozwoju małoletniego,
- rozmowę z rodzicami lub opiekunami małoletniego,
- weryfikację dokumentacji, w przypadku gdy okoliczności, o których mowa w ust. 1, zostały udokumentowane i znajdują się w dyspozycji Kierownika;
- zasięgnięcie, w miarę możliwości, opinii psychologa, prawnika lub innych ekspertów – pod warunkiem zapewnienia poufności danych małoletniego.
- Po dokonanej weryfikacji Kierownik podejmuje decyzję o ewentualnym zainicjowaniu postepowania (postępowań) formalnoprawnego, w szczególności złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa lub zawiadomienia właściwego sądu opiekuńczego.
- W przypadku podejrzenia, że osobą odpowiedzialną za wyrządzenie krzywdy małoletniemu jest członek Personelu, Kierownik niezwłocznie, niezależnie od pozostałych czynności podejmowanych w celu wyjaśnienia okoliczności sprawy, odsuwa niniejszego członka od procesu udzielania świadczeń zdrowotnych małoletniemu i zapewnia, by Pracownik nie pozostawał w kontakcie z małoletnim do czasu wyjaśnienia sprawy. W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym Kierownik wszczyna wewnętrzne postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia podstaw i zakresu ewentualnej odpowiedzialności Pracownika oraz podjęcia dalszych działań prawnych wobec Pracownika, niezależnie od czynności podejmowanych w celu ochrony małoletniego.
- Podejmując czynności, o których mowa w niniejszej sekcji, Kierownik zobowiązany jest zapewnić, by postępowanie sprawdzające prowadzone było w sposób nienaruszający prawnie chronionych dóbr małoletniego oraz innych osób, w tym w szczególności z zachowaniem bezpieczeństwa i poufności danych, a także zadbać, by dokonywane czynności w żaden sposób nie naruszały dobrostanu psychicznego małoletniego.
- Kierownik jednostki nadzoruje postępowanie interwencyjne przy wsparciu członków Personelu.
§ 3
Zasady postępowania i osoby odpowiedzialne za inicjowanie postępowań prawnych
- W przypadku podejrzenia, że okoliczności stwierdzone w trybie określonym w § 2 mogą stanowić przestępstwo na szkodę małoletniego, Kierownik jednostki zawiadamia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa właściwą jednostkę organizacyjną Policji lub prokuratury.
- W przypadku podejrzenia, że dobro małoletniego może być zagrożone Kierownik zawiadamia o takiej okoliczności sąd opiekuńczy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania małoletniego.
- Kierownik podmiotu leczniczego jest odpowiedzialny za wszczęcie procedury Niebieskiej Karty.
§ 4
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy
- W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego, Kierownik jednostki podejmuje działania w celu ustalenia planu wsparcia małoletniego wraz z jego przedstawicielem ustawowym, o ile to nie przedstawiciel dopuszcza się krzywdzenia.
- Ustalając plan wsparcia Kierownik powinien uwzględniać przede wszystkim dobro małoletniego oraz uwzględniać jego wolę.
- Przy ustalaniu planu wsparcia małoletniego Kierownik może, w miarę możliwości, zasięgać opinii ekspertów, w tym psychiatry, psychologa, radcy prawnego lub adwokata.
Rozdział VII
Przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu, sposób ich dokumentowania oraz zasady przechowywania danych
- Zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających małoletniemu przyjmuje pracownik punktu obsługi pacjenta/rejestracji lub pracownik udzielający świadczeń zdrowotnych małoletniemu.
- Informacje w przedmiocie ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego przechowywane są w siedzibie Spółki.
- W przypadku, gdy zdarzenia lub incydenty zagrażające dobru małoletniego dotyczą udzielanych świadczeń zdrowotnych lub pozostają w związku z ich udzielaniem albo mają istotne znaczenie dla przebiegu procesu diagnostycznego lub leczniczego, pracownik udzielający świadczeń zdrowotnych dokonuje stosownej wzmianki w dokumentacji medycznej małoletniego.
- Dokumentacja dotycząca ujawnionych lub zgłoszonych incydentów i zdarzeń zagrażających dobru małoletniego przechowywana jest do czasu zakończenia sprawy.
- Dokumentację, o której mowa w ust. 4 należy chronić przed dostępem osób nieuprawnionych.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 3 dokumentacja dołączana jest do dokumentacji medycznej i przechowywana przez okres przechowywania dokumentacji medycznej zgodnie z przepisami prawa. Po upływie okresu przechowywania dokumentacja jest niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację osób, których dotyczy.
Rozdział VIII
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
- Jednostka nie udostępnia małoletnim pacjentom możliwości korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
- Jednostka stosuje zabezpieczenia informatyczne mające na celu uniemożliwienie korzystania przez osoby trzecie z jej wewnętrznej sieci Internet.
- Wszelkie przypadki niedozwolonego korzystania przez małoletniego z sieci Internet przy wykorzystaniu sieci teleinformatycznej jednostki, Pracownicy zobowiązani są zgłaszać Kierownikowi.
Rozdział IX
Zasady ochrony wizerunku małoletniego
- Wizerunek małoletniego podlega ochronie na gruncie obowiązujących przepisów prawa.
- Utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie jednostki i jego upubliczniane jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą przedstawiciela ustawowego małoletniego.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczne wydarzenie, wówczas zgoda, o której mowa w ust. 2 nie jest wymagana.
- Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą monitoringu wizyjnego służącego do rejestracji obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu znajdującym się w podmiocie leczniczym nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody przedstawiciela ustawowego małoletniego do utrwalania jego wizerunku. Wykorzystanie utrwalonych w ten sposób materiałów ograniczone jest wyłącznie do pierwotnie określonych dla jego wprowadzenia celów.
Rozdział X
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi,
zachowania niedozwolone
- Wszyscy pacjenci powinni traktować małoletnich z szacunkiem i empatią, uwzględniając ich potrzeby i granice oraz wyrażając zrozumienie dla ich sytuacji.
- Pacjenci powinni zachowywać się w sposób odpowiedni i przyjazny wobec małoletnich, unikając wszelkich form agresji, dyskryminacji czy nieodpowiednich komentarzy.
- Personel jednostki zobowiązany jest do zwracania szczególnej uwagi na nieprawidłowe zachowania małoletnich pacjentów wzajemnie względem siebie oraz do odpowiedniego i adekwatnego reagowania.
- Pacjenci powinni dbać o bezpieczeństwo małoletnich, zgłaszając wszelkie sytuacje potencjalnego zagrożenia lub nieprawidłowego zachowania wobec nich.
- Pacjenci są w obowiązku zgłaszania podejrzeń o krzywdzeniu małoletnich personelowi, jeśli takie sygnały zostaną zauważone.
- Pacjenci powinni respektować prywatność małoletnich, nie ingerując w ich przestrzeń osobistą czy nie zakłócając ich intymności.
- Małoletni przebywający w jednostce powinni zachowywać się w sposób kulturalny, zgodnie z zasadami porządkowymi określonymi w jednostce, w tym zgodnie z zasadami współżycia społecznego, a ich opiekunowie powinni w sposób należyty troszczyć się o przestrzeganie ww. zasady przez małoletnich pacjentów.
- Do niedozwolonych działań małoletnich przebywających w Jednostce należą w szczególności:
- stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej,
- nakłanianie do przemocy lub samookaleczenia,
- rozpowszechnianie treści niebezpiecznych lub niedozwolonych w tym:
- treści obrazujących przemoc, obrażenia fizyczne,
- treści nawołujących do samookaleczeń, samobójstw, bądź zachowań szkodliwych dla zdrowia lub życia, czy też zażywania niebezpiecznych substancji,
- treści dyskryminujących, zawierających postawy wrogości, nienawiści,
- treści pornograficznych,
- nakłanianie do popełnienia czynu zabronionego,
- nakłanianie do zażycia niebezpiecznych substancji,
- stosowanie cyberprzemocy,
- uprawnianie mowy nienawiści,
- nieuprawnione rozpowszechnianie wizerunku innych pacjentów, członków personelu jednostki lub innych przebywających w nim osób.
Rozdział XI
Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów
- Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona co najmniej raz na dwa lata dokonuje przeglądu Standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb jednostki oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy udokumentować.
- Wprowadza się ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszego dokumentu. Ankieta jest przeprowadzana wśród Personelu minimum raz na dwa lata.
- Kierownik jednostki na podstawie wyniku ankiety, o której mowa w ust. 2 podejmuje decyzje o zasadności wprowadzenia zmian do treści Standardów.
- Personel jednostki, małoletni pacjenci, ich przedstawiciele ustawowi lub opiekunowie mogą przekazywać swoje uwagi do treści Standardów oraz ich przestrzegania do Kierownika podmiotu leczniczego.
- Znowelizowana treść Standardów podawana jest do wiadomości w trybie w niej określonym.
Rozdział XII
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- Standardy Ochrony Małoletnich zarówno w wersji pełnej, jak i skróconej, są dokumentem jawnym zarówno dla wszystkich członków personelu jednostki, małoletnich pacjentów oraz ich rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych.
- Skrócona wersja Standardów jest przygotowana i przeznaczona przede wszystkim dla małoletnich pacjentów i zawiera istotne dla nich, wybrane informacje w formie uproszczonej, których treść stanowi załącznik nr 5 do niniejszego dokumentu.
- Standardy w wersji pełnej oraz skróconej udostępnia się na stronie internetowej Spółki pod adresem: balansmed.pl oraz wywiesza w widocznym miejscu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Spółki.
Rozdział XIII
Postanowienia końcowe
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Wszelkie zmiany treści Standardów wymagają zachowania formy pisemnej i wprowadza je Kierownik jednostki.
Wersja dla małoletnich
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Balansmed Spółka Jawna w Olsztynie
(wersja skrócona) – informacje dla małoletnich pacjentów
Jesteś tu, ponieważ wymagasz/potrzebujesz naszej pomocy. W naszej placówce pracują specjaliści, których misją jest niesienie pomocy również dzieciom.
W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą tylko leczenia. Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz pacjent.
- Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.
- Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
- Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.
- Będziemy Cię traktować z szacunkiem.
- Nie będziemy Cię wprowadzać w błąd, że dane badanie/czynność nie boli, jeśli może zaboleć.
- Chcemy, żebyś zawsze czuł/czuła, że Twoje zdrowie, potrzeby i uczucia są dla nas ważne. Jeśli chciał/a/byś powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba lub nie podoba w naszym zachowaniu – zrób to, postaramy się wysłuchać Cię z uwagą.
- Będziemy starali się badać Cię delikatnie i dać Ci czas na oswojenie się z sytuacją. Czasem może to jednak nie być możliwe, jeżeli będziemy musieli udzielić tej pomocy szybko z uwagi na Twoje zdrowie.
- Jeżeli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenia, możesz nas o to poprosić. Nie zawsze będziemy mogli dać Ci tyle czasu, ile potrzebujesz, ale będziemy się starać. Nie będziemy Cię przytulać bez Twojej zgody.
- Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.
- Twoja mama, tata lub Twój opiekun może być z Tobą w każdym momencie badania lub leczenia.
O czym jeszcze warto wiedzieć:
- Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć każdemu pracownikowi jednostki i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.
- Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas pacjenci, które pilnie potrzebują naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.